Kreatiini

Mitä kreatiini on ja mitä se tekee?

Se on elimistön luonnollinen yhdiste, joka auttaa varastoimaan energiaa lihassoluihin. Puolet kehon kreatiinista tulee ruoasta ja puolet keho syntetisoi kolmesta aminohaposta: arginiinista, glysiinista ja metioniinista. Kreatiinin käytössä lisäravinteena on todettu olevan positiivista vaikutusta lihasmassan ja voimatasojen nousuun. Syynä tähän on kreatiinivarastojen täydentymisen myötä saavutettu ylimääräinen energiavarasto lihaksessa, joka mahdollistaa paremman harjoitustuloksen lyhytaikaisissa lihasvoimaharjoituksissa, joka taas vaikuttaa positiivisesti myös lihaskasvuun tehokkaamman harjoittelun takia. Kreatiinin on todettu kasvattavan lihasmassaa myös harjoituksen jälkeen nautittuna, mutta suurin osa tästä painonnoususta johtuu siitä, että kreatiini sitoo vettä lihassoluihin.

 

Lisäravinteet ja annostus

  Markkinoilla on useita eri kreatiinimuotoja. Näistä suosituimpia ovat :

  1. Kreatiinimonohydraatti
    • Suosituin ja tutkituin kreatiinimuoto
    • Edistää lihasmassan kasvua ja lihasten palautumista
    • Lisää räjähtävää lihasvoimaa ja kestävyyttä
  2. Kreatiini-magnesiumkelaatti
    • Kreatiinin tunnettujen hyötyjen lisäksi kaikki magnesiumin terveyshyödyt
    • Vähentää väsymystä ja uupumusta
    • Kiihdyttää proteiinisynteesiä
  3. Tri-kreatiinisitraatti
    • Merkittävä suorituskyvyn kasvu raskaassa voimaharjoittelussa
    • Imeytyy paremmin kuin muut kreatiinimuodot ja on vatsaystävällisempi

 

Keho muodostaa kreatiinia päivässä 1-2g, joka ei kuitenkaan riitä maksimaalisen hyödyn saamiseen. Monet lisäravinne valmistajat suosittelevat nauttimaan kreatiinia ensin viiden päivän tankkausjakson ajan 20g päivässä, jonka jälkeen siirrytään ylläpito annostasolle 3-5g päivässä. Kreatiinia lisäravinteena suositellaan käyttämään 4-10 viikon ajan, jonka jälkeen pidetään vähintään 4 viikon tauko tehon maksimoinniksi. Useissa tutkimuksissa on kuitenkin tultu siihen tulokseen, että kreatiinin nauttimista ei tarvitse jaksottaa taukojen avulla. Käytön jäljiltä tasot ovat myös koholla vielä lopettamisen jälkeenkin jopa 2 kuukautta.

Liika-annostus on turhaa, koska ylimääräinen tarpeeton kreatiini muuttuu kehossa hyödyttömäksi kreatiniiniksi, joka poistuu virtsan mukana elimistöstä.


Hyviä tuotteita

Kreatiini

Kreatiini monohydraatti

CreaKong - Kolme kreatiini muotoa


Lisää lisäravinteista

Treeniohjelmia

Ruokavaliot