Omega-3 & Rasvahapot

Omega-3-rasvahapot ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja, joihin kuuluvat dokosaheksaeenihappo (DHA), eikosapentaeenihappoa (EPA) sekä alfalinoleenihappo (ALA). Näistä ALA on välttämätön rasvahappo, eli sitä on saatava ravinnosta, koska elimistö ei itse pysty tuottamaan sitä. Elimistö pystyy muodostamaan alfalinoleenihaposta DHA:ta ja EPA:ta.

Rasvahappoja ihminen tarvitsee mm. sydämen, verisuonten, aivojen, hermoston, ihon ja limakalvojen normaaliin toimintaan. Ravinnosta noin 1% kokonaisenergia määrästä tulisi saada kyseisistä rasvahapoista. Hyviä lähteitä ovat mm. rypsiöljy sekä rasvainen kala, kuten lohi tai silakka. Alfalinoleenihappoa saa hyvin myös ruokaöljyistä. 

Kalaöljyt ehkäisevät reumatauteja, astmaa, masennusta, metabolista oireyhtymää ja jopa syöpää sekä parantavat potilaiden ennustetta. On todettu lähes kaikkien suomalaisten tarvitsevan kalaöljyä ravintolisänä. On myös tutkimuksissa todettu 3/4 raskaana olevista naisista kärsivän omega-3 vajeesta. Kalaöljy on tarpeellista myös muun muassa kaikille masentuneille, sydänpotilaille, diabeetikoille  ja ikääntyville ihmisille.

Muita vaikutuksia ovat:

  • Lievittää tupakanhimoa
  • Parantaa suuhygieniaa
  • Edistää sosiaalisia taitoja
  • Ylläpitää vireystasoja
  • Vähentää tyypin 2 diabetesriskiä
  • Vähentää sydäntautien riskiä
  • Ehkäisee tulehduksia

Hyviä tuotteita

Omega-3


Lisää lisäravinteista

Treeniohjelmia

Ruokavaliot