Palautuminen treenin jälkeen

Palautusjuoma ja sen merkitys

Treenin jälkeen noin 45 minuutin ajan lihakset vastaanottavat tehokkaimmin rakennusaineita ja energiaa. Tästä syystä treenin jälkeen nautittu palautusjuoma on hyödyllinen. Palautusjuoma myös estää treenin jälkeisen katabolisen tilan ja edistää lihaskasvua.

Treenin jälkeen voit nauttia aterian ja saada tarvittavat ravintoaineet sitä kautta, mutta kun et ehdi välittömästi treenin jälkeen syömään kannattaa harkita palautusjuoman hankkimista. Kun ajatellaan palautumista treenin jälkeen lisäravinteiden kannalta, niin palautumistuotteet ovat pääosin energiarikkaita tai palautumista tehostavia.

 

Lisäravinteiden vaikutus palautumisen kannalta

  1. Proteiini
    • Estää lihasproteiinin hajoamista
    • Nopeuttaa palautumista ja tehostaa proteiinisynteesiä
    • Heraproteiini paras valinta nopean imeytymisen vuoksi
    • Sopiva määrä noin 30g
  2.  Hiilihydraatit
    • Hiilihydraattivarastot ovat treenin jäljiltä tyhjentyneet ja täyttyvät tehokkaasti noin 30-45 minuutin ajan harjoittelun jälkeen.
    • Proteiini hiilihydraattien kanssa tehostaa glykogeenivarastojen palautumista.
    • Sopiva määrä noin 30g
  3.  Aminohapot
    • Välttämättömät aminohapot treenin jälkeen lisäävät proteiinisynteesiä (erityisesti leusiini).
    • Estävät kataboliaa
  4.  Kreatiini
    • Parantaa suorituskykyä
    • Kerää nestettä lihaksiin ja siten lisää hieman kehon painoa
    • Sopiva määrä treenin jälkeen nautittuna noin 5g

Hyvä palautusjuoma sisältääkin kaikkia edellämainittuja lisäravinteita ja monet markkinoilta valmiiksi saatavat palautusjuomat sisältävätkin valmiiksi jo näitä kaikkia.


Hyviä tuotteita

Palautusjuoma

 


Lisää lisäravinteista

Treeniohjelmia

Ruokavaliot